Lille Øvelse på klassen Navn: ___________________
Sætningsanalyse og præpositioner
A:
Angiv rækkefølgen af KØN og TAL for oven i skemaet. Angiv
rækkefølgen af KASUS ude i venstre margen. Indsæt den bestemte artikel
(det bestemte kendeord = der, die das etc.) og marker de tre steder, hvor
den ubestemte artikel (ein etc.) ikke har samme endelse som den bestemte
artikel.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
B:
Angiv navnet på
følgende tegn til brug ved sætningsanalyse, og angiv den kasus, der evt. er
knyttet til de enkelte tegn
Tegn
|
Navn/benævnelse
|
Evt. kasus
|
O
|
|
|
X
|
|
|
r
|
|
|
U
|
|
|
ø
|
|
|
~~~
|
|
|
C: Sæt analysetegn i følgende sætninger:
- Han henter altid sine gæster ved stationen.
- Mormor har lovet at passe børnene. Farmor har
lovet, at hun vil passe hundene.
- Tjeneren har lige bragt mig et friskt glas vand.
Skal han også komme med et til dig?
- Du er sandelig en stædig kamel.
- Jeg giver mine børn en pengegave. Resten af pengene
overlader jeg kreditorerne. Der er ikke nok penge til alle alligevel.
- Hvem har I fortalt den historie?
- Ulla har været alle tiders støtte for mig i denne
tid.
D: Angiv hvilken/hvilke kasus følgende remser med PRÆPOSITIONER styrer:
- durch,
für, gegen, ohne, (wider), um = _______________________________
- an, auf
hinter, in, neben, über, unter, vor = ____________________________
- aus,
bei, mit, nach, seit, von, zu = ___________________________________
E: Forklar med dine
egne ord, hvordan man kan afgøre, om
der er tale om akkusativ eller dativ ved de præpositioner, der kan styre begge
de to kasus.
F: Sæt analysetegn i
følgende stykke og indsæt den bestemte artikel i den rigtige kasus.
Er brachte ______ Chef (m) ______ Zeitung (f). Hast du ______ Chefin (f)
______ Aschenbecher (m) geholt (= hentet til). Sie servierte ______ Leuten (pl)
______ Essen (n). ______ Patient (m) beschrieb ______ Arzt (m) ______ Krankheit
(f). Er ging durch ______ Wald (m). In ______ Wald (m) fand er ______ Haus (n).
Jetzt geht er jeden Tag in ______ Wald (m).
G: Oversæt følgende stykke og indsæt analysetegn i oversættelsen
(lav en kladde, indskriv så).
Manden er ung og konen er gammel.
Hun er meget rig og han er fotomodel. Konen giver manden en sportsvogn. Manden
giver konen sin ungdom. Manden bringer avisen til konen. Kender du manden? Ja,
han er min bror.
Gloser:
Kone: Frau f.
Gammel: alt
Meget: sehr
Fotomodel: Fotomodell n.
Sportsvogn: Sportswagen m.
Ungdom: Jugend f
Avis: Zeitung f
Kende: kennen
H: Lav kun denne
oversættelse, hvis du virkelig har gennemtjekket opgave G. Oversæt følgende
stykke og indsæt analysetegn i oversættelsen.
En mand er på vej hjem. Han går ind i byen. Det er om
natten, og han er helt alene på gaden. Snart står han foran det hus, som længe
har været hans mål.Huset står uskadt mellem ruinerne. Krigen er gået forbi dette
hus. Da han banker på døren, åbner en fremmed kvinde.
Sådan vendte Wolfgang Borchert også selv i 1945 tilbage,
nedbrudt på sjæl og legeme. Så begyndte han at skrive, men hans digtning blev
et kapløb med døden. Han overførtes til en kuranstalt i Schweiz, hvor han døde
den 20. november 1947; dagen efter uropførtes hans eneste drama: ”Draussen vor
der Tür”.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar