Tysk øvelse sætningsanalyse og oversættelse


Lille Øvelse på klassen       Navn: ___________________
 
Sætningsanalyse og præpositioner
 
A:
Angiv rækkefølgen af KØN og TAL for oven i skemaet. Angiv rækkefølgen af KASUS ude i venstre margen. Indsæt den bestemte artikel (det bestemte kendeord = der, die das etc.) og marker de tre steder, hvor den ubestemte artikel (ein etc.) ikke har samme endelse som den bestemte artikel.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
B:
Angiv navnet på følgende tegn til brug ved sætningsanalyse, og angiv den kasus, der evt. er knyttet til de enkelte tegn
Tegn
Navn/benævnelse
Evt. kasus
O
 
 
X
 
 
r
 
 
U
 
 
ø
 
 
~~~
 
 
 
C: Sæt analysetegn i følgende sætninger:
  1. Han henter altid sine gæster ved stationen.
  2. Mormor har lovet at passe børnene. Farmor har lovet, at hun vil passe hundene.
  3. Tjeneren har lige bragt mig et friskt glas vand. Skal han også komme med et til dig?
  4. Du er sandelig en stædig kamel.
  5. Jeg giver mine børn en pengegave. Resten af pengene overlader jeg kreditorerne. Der er ikke nok penge til alle alligevel.
  6. Hvem har I fortalt den historie?
  7. Ulla har været alle tiders støtte for mig i denne tid.

D: Angiv hvilken/hvilke kasus følgende remser med PRÆPOSITIONER styrer:
  1. durch, für, gegen, ohne, (wider), um = _______________________________
  2. an, auf hinter, in, neben, über, unter, vor = ____________________________
  3. aus, bei, mit, nach, seit, von, zu = ___________________________________
 
E: Forklar med dine egne ord, hvordan man kan afgøre, om der er tale om akkusativ eller dativ ved de præpositioner, der kan styre begge de to kasus.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
F: Sæt analysetegn i følgende stykke og indsæt den bestemte artikel i den rigtige kasus.
 
Er brachte ______ Chef (m) ______ Zeitung (f). Hast du ______ Chefin (f) ______ Aschenbecher (m) geholt (= hentet til). Sie servierte ______ Leuten (pl) ______ Essen (n). ______ Patient (m) beschrieb ______ Arzt (m) ______ Krankheit (f). Er ging durch ______ Wald (m). In ______ Wald (m) fand er ______ Haus (n). Jetzt geht er jeden Tag in ______ Wald (m).
 
G: Oversæt følgende stykke og indsæt analysetegn i oversættelsen (lav en kladde, indskriv så).
Manden er ung og konen er gammel. Hun er meget rig og han er fotomodel. Konen giver manden en sportsvogn. Manden giver konen sin ungdom. Manden bringer avisen til konen. Kender du manden? Ja, han er min bror.
Gloser:


Kone: Frau f.
Gammel: alt
Meget: sehr
Fotomodel: Fotomodell n.
Sportsvogn: Sportswagen m.
Ungdom: Jugend f
Avis: Zeitung f
Kende: kennen


 


H: Lav kun denne oversættelse, hvis du virkelig har gennemtjekket opgave G. Oversæt følgende stykke og indsæt analysetegn i oversættelsen.

 

En mand er på vej hjem. Han går ind i byen. Det er om natten, og han er helt alene på gaden. Snart står han foran det hus, som længe har været hans mål.Huset står uskadt mellem ruinerne. Krigen er gået forbi dette hus. Da han banker på døren, åbner en fremmed kvinde.

Sådan vendte Wolfgang Borchert også selv i 1945 tilbage, nedbrudt på sjæl og legeme. Så begyndte han at skrive, men hans digtning blev et kapløb med døden. Han overførtes til en kuranstalt i Schweiz, hvor han døde den 20. november 1947; dagen efter uropførtes hans eneste drama: ”Draussen vor der Tür”.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar