Argumentation:
Argumentets relevans afhænger af dels konteksten, dels modtageren.
Eks: Det er ikke et argument at påstå at der ikke skal være
dødsstraf i Danmark. (Der er der ingen der går ind for).
Det ville være et argument at gå ind for at afskaffelse af
dødsstraf i USA. (her er mange for dødsstraf).
Modtageren skal kunne
afvise argumentet, ellers er der tale om irettesættelse, påtale eller
anden form for magtudøvelse.
Eks: Det er ikke noget argument hvis en siger “Flyt dig,
eller jeg pander dig en.” Her er der
intet valg for modtageren.
Modtageren skal også
have mulighed for at forstå argumentet. Argumentet skal passe til
modtagerens forudsætninger.
Argumentation er en
form for kommunikation hvor man bruger den impressive funktion, der
har til formal at påvirke modtageren i en bestemt retning. “Impression”
betyder “indtryk”, og den impressive funktion har til formal at gøre
indtryk på modtageren. Det kan ske ved at man appellerer direkte til
modtagerens følelser eller respekt for afsenderen.
Argumentation = Begrundelse af meninger – jeg vil overbevise nogen om noget.
2 dele – Påstand + Belæg = Argumentation.
Konklusionen (det der argumenteres for = PÅSTAND)) og begrundelsen (det der argumenteres med = BELÆG): Du skal være hjemme kl. 24, du er trods alt kun 13 år.
Argumentationsmarkører:
begrundelse (fordi, eftersom, da, nemlig) konklusion (derfor, så, altså, ergo).
Udelades ofte: Klokken er 9, du skal afsted nu. Fordi/derfor-prøven kan give
overblik over argumenterne i en tekst.
Spørgsmål, for at finde et arguments påstand og belæg:
1. Hvad
er påstanden, hvad vil afsenderen vinde gehør for?
2. Er
der et belæg, evt. flere belæg for påstanden?
3. Kan
man selv finde på belæg der styrker eller svækker/modsiger påstanden
4. Hvilken
sproglig stil har afsender valgt at argumentere i?
Spørgsmål, når man skal vurdere argumentet.
1. Er
argumentet (påstand og belæg) baseret på logos, pathos eller ethos (=
appelformer)?
2. Er
den/de valgte appelform(er) ok og/eller relevante i sammenhængen?
3. Er
den valgte sprogstil velvalgt i forhold til målgruppe og genre?
Ingen kommentarer:
Send en kommentar